Oficiálna stránka mesta Rožňava
Slovenčina Magyar English

Materská škola Štítnická má už šesť certifikátov Zelenej školy

 25.10.2019
Programu sa venujú už dvanásť rokov ...
Materská škola Štítnická má už šesť certifikátov Zelenej školy

Materská škola na Štítnickej ulici získala už šiesty certifikát Zelenej školy. Prebrať si ho boli na slávnostnom odovzdávaní 9. októbra v bratislavskom divadle Aréna. O tom, čo všetko to obnášalo, aké sú ich skúsenosti, sme sa porozprávali s učiteľkou materskej školy a koordinátorkou programu Zelená škola Kvetoslavou Kostyánszkou.

Získali ste v poradí už svoj šiesty certifikát Zelenej školy. Témou boli potraviny. Na čo ste sa v rámci prípravy akčného plánu sústredili?

„V rámci prípravy akčného plánu sme v materskej škole za pomoci našich členov kolégia Zelenej školy vypracovali ako prvý environmentálny audit školy, ktorého výsledkom sme sa riadili pri zostavovaní akčného plánu. Konkrétne sme vychádzali zo silných a slabých stránok materskej školy a podmienok k realizácii úloh a následne zmien v téme potraviny. Zmien, ktoré by viedli k odstráneniu, alebo aspoň eliminovaniu slabých stránok vychádzajúcich z auditu.

Paradoxne sme vychádzali najprv zo silnej stránky školy, ktorou sa ukázalo využívanie zážitkového učenia, praktických aktivít a k tomu vhodne upravený exteriér našej materskej školy. Načrtlo sa nám tak smerovanie a príležitosť k realizácii množstva environmentálnych aktivít spojených s novou témou Potraviny, ale zároveň nadväzujúcich na predošlé témy, ako napríklad téma Zelené obstarávanie a úradovanie, Zeleň a ochrana prírody, Doprava a ovzdušie. Zo slabých stránok školy sme pozornosť zamerali na postupné odstraňovanie deficitu poznatkov v oblasti Fair Trade obchodovania, rozširovanie poznatkov a výberu lokálnych a sezónnych potravín, produktov a ich následné využitie pri výbere receptov a receptúr jedál v tomto duchu.“

Aké konkrétne úlohy ste si stanovili? S akou odozvou ste sa u detí resp. rodičov stretli?

„Zamerali sme sa na dva konkrétne ciele a k nim následne navrhli vhodné aktivity v environmentálnom akčnom pláne školy na dvojročné certifikačné obdobie školy. Jedným z cieľov bolo zvýšiť informovanosť a záujem detí a rodičov o lokálne a sezónne potraviny. Druhým cieľom bolo zvýšiť informovanosť o problémoch produkcie potravín v rozvojových krajinách a Fair Trade alternatívach obchodovania. Jednotlivé, navrhnuté aktivity spolu v počte 14, sme realizovali a následne monitorovali, hodnotili priebežne podľa navrhnutého časového harmonogramu.

Všetkých rodičov detí o programe Zelená škola, jej metodike, krokoch, cieľoch informujeme na začiatku školského roka v rámci rodičovských združení. Kto z rodičov prejaví záujem užšie spolupracovať, stáva sa súčasťou kolégia Zelenej školy, následne nám pomáha s komunikáciou v komunite rodičov, navrhovaním aktivít a pomoci pri realizácii aktivít, na ktoré je potrebná aktívna participácia rodičov. Väčšina rodičov, ktorých deti navštevujú materskú školu prejavuje náklonnosť, spolupracuje a zúčastňuje sa environmentálnych aktivít. Stretávame sa s tým, že rodičia nás vnímajú ako materskú školu, ktorej jednou z profilácií je environmentálna výchova a pýtajú sa aj na Školský vzdelávací program už pri zápise detí do našej materskej školy.“

V zbierke už máte šesť certifikátov. Ako vnímate slávnostné odovzdávanie? je už pre vás akási rutina, alebo to má pre vás stále zvláštny nádych?

„Slávnostnej certifikácie Zelených škôl sa zúčastňuje a certifikát s vlajkou Zelenej školy dostáva len škola, ktorá reálne, úspešne splnila svoj environmentálny akčný plán navrhnutý na jedno certifikačné obdobie. Zvyčajne sú to dva školské roky. A nejde tu len o splnenie úloh, ale aj o mieru participácie v programe a o individuálny posun materskej školy k pozitívnej zmene. O splnení podmienok rozhoduje hodnotiaca komisia programu Zelenej školy, ktorú musí škola pozvať na hodnotiacu návštevu ku koncu každého certifikačného obdobia. Z toho vyplýva, že to rutina nie je, ale za každým ocenením stojí množstvo mravenčej práce. Preto slávnostnú certifikáciu vždy vnímame ako reálne ocenenie a odmenu za prácu, ktorú odvedieme v participácii, vzájomnom partnerstve všetkých zúčastnených. V Zelenej škole je potrebné byť aktívny, nedovolí stagnovať ani ako sa hovorí „zaspať na vavrínoch“, pretože certifikát a vlajku si neodnášame na vždy, je potrebné si ju obhájiť. Program Zelená škola, preto vnímame v časovom horizonte naozaj ako celoživotné vzdelávanie.“

Patríte k materským školám, ktorá je sú v programe zapojené najdlhšie. Ako sa vám to podarilo zvládnuť bez prerušenia celých dvanásť rokov?

„Najdôležitejšia je chuť, nadšenie pre vec, motivácia, optimizmus a vytrvalosť. Bez čoho to nejde - je potrebný skvelý tím ľudí a niekto, kto dokáže veci a skvelých ľudí pozitívne nasmerovať. Všetko dokopy to musí mať tú správnu iskru smerujúcu k cieľu. Čerešničkou na torte je „úspech“, ktorý opäť motivuje a je hybnou silou k stanoveniu si a splneniu novej výzvy.“

Vaša práca v Zelenej škole je to náročnejšia, že sa venujete deťom od 2,5 do 6 rokov. Aký je váš recept upútať ich a plniť s nimi stanovené úlohy?

„Reálne si musíme jednotlivé úlohy naprojektovať tak, aby sme ich dokázali aj splniť. Preto je základným kritériom prihliadať na možnosti, schopnosti, vekové osobitosti a predpoklady detí, ktoré materskú školu navštevujú. Všetko sa to naozaj odohráva v intenciách hry - učenia sa hrou, ako jednej z hlavných  metód zároveň prostriedkov smerujúcich k splneniu stanovených cieľov. Zároveň však máme výhodu, že deti v tomto veku sú veľmi vnímavé, prirodzene a veľmi spontánne napodobňujú pozitívne vzory a správnym vedením si ľahko získavajú elementárne, pozitívne vzorce správania ako aj základy kľúčových kompetencií, na ktorých sa dá budovať na ďalšom stupni vzdelávania na základnej škole.“

Ktorá z tém, ktorú ste už splnili, bola pre vás najnáročnejšia? A prečo?

„Každá z tém sa zdá byť na prvý pohľad náročná, treba len získať ten správny pohľad na vec, nájsť a pomenovať cieľ, rozkúskovať ho na drobné. Potom už len skúšať, realizovať, monitorovať, hodnotiť. Poučiť sa z chýb, stavať na osvedčenom, niekedy experimentovať, ale určite vždy si urobiť spätnú väzbu, akúsi sebareflexiu a od tej sa v budúcnosti odrážať a zdokonaľovať. Pozitívne myslieť a hlavne sa nevzdávať.“

Program Zelená škola resp. Comenius vás zaviedol aj do zahraničia. Našli ste tam spriatelenú materskú školu. Povedzte nám o tom viac.

„Naša materská škola sa tak ako environmentálnej výchove venuje aj oboznamovaniu sa detí s cudzím jazykom, konkrétne anglickým. Aj v tejto oblasti preferujeme zážitkové učenie a preto sme sa zapojili a vypracovali projekt v programe Európskej únie pre vzdelávanie, odbornú prípravu, mládež a šport Erasmus+, pred tým pod názvom Comenius - multilaterálne partnerstvá škôl, ktorý nám agentúra schválila a následne pridelila finančný grant k realizácii navrhnutého projektu. Vďaka nemu dostali naši pedagógovia možnosť pracovať s deťmi na spoločných úlohách projektu v spolupráci s kolegami zo zahraničia. Zároveň partnerské školy navštíviť, oboznámiť sa so školským systémom a školskými vzdelávacím programom partnerských krajín v rámci stretnutí a učiteľských výmenných pobytov. Zhodou okolností jedna z partnerských škôl, konkrétne Materská škola vo Veisiejai v Litve bola v tom čase tiež zapojená aj do medzinárodného programu Zelených škôl (Eco Schools) a tak sme dostali skvelú príležitosť, konzultovať, porovnať a vymeniť si skúsenosti aj v tejto oblasti.“

Kto sa vo vašej materskej škole za tie roky Zelenej škole venoval?

„Do programu Zelená škola našu materskú školu prihlásila terajšia pani riaditeľka materskej školy, vtedy ešte ako učiteľka Katarína Bozóová. Po nástupe do funkcie riaditeľky materskej školy bola funkciou koordinátorky programu Zelená škola poverená pani učiteľka Katarína Olejníková, ktorá po roku odišla na materskú dovolenku a následne na to som bola poverená funkciou koordinátorky ja. Túto funkciu vykonávam aj dnes a mám za sebou už desať úspešných školských rokov.“

Viem, že poznatky a skúsenosti z plnenia úloh Zelenej školy využívate aj pri tvorbe školského vzdelávacieho programu. Ako to prebieha?

„Áno, jedným z cieľov programu Zelená škola je realizácii dlhodobých, praktických a vzdelávacích aktivít, ktoré majú reálny pozitívny dopad na životné prostredie školy a jej okolia. Toto by sa malo následne odzrkadliť v konkrétnom Školskom vzdelávacom programe školy. U nás to realizujeme tak, že aktivity, ktoré sme si navrhli a odskúšali v rámci environmentálneho akčného plánu školy v programe Zelená škola, a boli úspešné, v spätnej väzbe vyhodnotené ako za prínosné, efektívne a deťmi, rodičmi obľúbené, následne prirodzene implementujeme do nášho Školského vzdelávacieho programu „Ovocníčkovia spoznávajú svet“. A toto je potom vlastne tá „pridaná hodnota“ našej, konkrétnej materskej školy, ktorá sa takto profiluje daným smerom a líši sa od iných materských škôl.“

Čo by ste poradili tým materským školám, ktoré by sa chceli do Zelenej školy zapojiť?

„Program Zelená škola existuje na Slovensku od roku 2004. V školskom roku 2019/2020 je doň zapojených 314 škôl, od materských škôl až po stredné školy. Koordináciu programu na Slovensku zabezpečuje Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Národným garantom programu Zelená škola je sieť organizácií Špirála. Počet zapojených škôl každoročne pribúda, avšak zloženie sa stále mení. Zapojiť sa do programu je jedna vec a v programe vydržať si vyžaduje určité, nemalé úsilie tímu ľudí - pedagogických, nepedagogických zamestnancov školy, detí rodičov i širšej komunity, ktorý by mali ťahať za jednu niť s cieľom pozitívnej zmeny školy prostredníctvom úspešnej realizácie environmentálnych a vzdelávacích aktivít naplánovaných v environmentálnom akčnom pláne. Zelených škôl však nikdy nie je dosť, preto ak je nadšenie, chuť... a všetko to čo som tu už spomenula, určite aj ostatným školám, ktoré sa pohrávajú s myšlienkou Zelenej školy určite odporúčam, aby sa do programu zapojili.“

Teraz je pred vami siedma, zrejme najnáročnejšia téma - energia. Máte už nejakú inšpiráciu, ako ju poňať?

„Aj keď v programe úspešne pracujeme už niekoľko rokov, každý začiatok je ťažký. Každé certifikačné obdobie začíname z novej štartovacej čiary a našou snahou je opäť dokázať, že právom patríme medzi Zelené školy. Tém v programe Zelenej školy je spolu sedem. Každé certifikačné obdobie sa prioritne venujeme novej téme, ale nezabúdame ani na tie predchádzajúce. Množstvo aktivít realizujeme už v rámci Školského vzdelávacieho programu, alebo ich máme zakomponované v Ročnom pláne školy. Reálne to znamená, že máme podchytené už všetky témy Zelenej školy, tým pádom sa nám vzájomne prelínajú. Preto nejaké inšpirácie k téme Energia už máme a nejaké nám prinesie sám život. My sa ich chopíme a prispôsobíme ich našim podmienkam, tak aby sme z nich mali spoločný zážitok, radosť aby nám priniesli nové priateľské vzťahy, pozitívnu zmenu v myslení či správaní a zmysluplne využitý čas.“

© Mesto Rožňava, 25. 10. 2019 Peter Podolinský, Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu, Mestský úrad Rožňava